Letar ditt företag efter sätt att nå nya kunder? Har ni funderat över om det effektivaste sättet kanske kan vara att tänka nytt? Om ni inte ännu börjat marknadsföra er över sociala medier börjar det bli dags nu.
Marknadsföring är en konstform som belönar den som vågar tänka nytt. Men det gäller att hitta en balans. Lyckad marknadsföring rör sig också i hög utsträckning på redan upptrampade stigar. De senaste åren har det öppnat upp sig nya horisonter för marknadsföring. Framför allt handlar det om den ökande betydelsen av sociala medier för att öka varumärkeskännedomen. Det spelar ingen roll vilken typ av företag du driver, också du kan använda dig av sociala medier för att hitta nya kunder. Det kan räcka med så lite som en keps med tryck förutsatt att den syns på huvudet på rätt person.
Influencermarketing – effektiv, men följ reglerna!
Influencermarketing kan vara den just nu mest framgångsrika formen av marknadsföring. Om ditt företag lyckas hitta rätt person som kan tala väl om er är det ett oslagbart sätt att skapa förtroende hos potentiella kunder. När det gäller marknadsföring med influencers i största allmänhet finns det dock några viktiga saker att tänka på. När trenden med influencermarketing startade var det många som såg en chans till att bedriva marknadsföring ”under radarn”. Det vill säga att marknadsföra produkter och tjänster utan att det tydligt framgick att det handlade om just marknadsföring. Några influencers har dock blivit fällda i domstol för reklam som inte tydligt etiketterades som reklam och reglerna för den här typen av marknadsföring har skärpts.
Kurser i marknadsföring för lantbrukare
SVT Nyheter skrev tidigare i år om en utbildning som hölls i Vreta Kluster utanför Linköping. Utbildningen hade som syfte att göra lantbrukare medvetna om hur viktigt det är med marknadsföring. Under utbildningen pratades det förstås en hel del om vikten av att använda sociala medier. För just deras yrkesgrupp kan Instagram och så vidare vara en bra kanal för att visa hur matvarorna de producerar framställs. Även ditt företag kan använda Instagram och liknande kanaler för att ge potentiella kunder och andra intressenter en inblick i verksamheten.
Nelly – ett framgångsrikt exempel
Klädföretaget Nelly är ett bra exempel på ett företag som framgångsrikt lyckades ändra sin marknadsföringsstrategi. De var innan fast i ett traditionellt tänk kring marknadsföring. Det vill säga att de satsade på vanliga annonser och TV-reklam frontad av kändisar. Vid en viss tidpunkt insåg de dock att strategin inte höll, de nådde helt enkelt inte fram ordentligt till den målgrupp de ville nå. Istället började de arbeta uteslutande med sociala medier. Det var 2014. Med facit i hand går det att säga att deras strategi inte bara var framgångsrik, den var också billigare än metoden de körde på innan. Hur du än vänder och vrider på saker och ting så kommer det i nio fall av tio vara billigare att marknadsföra med en influencer än att köpa TV-reklam eller tidningsuppslag. Det är, som du sett, bara en av fördelarna med marknadsföring i sociala medier.